Zavorni dodatek ABS

Kratica ABS označuje samodejno napravo za preprečevanje blokiranja koles med močnejšim zaviranjem. Z njeno pomočjo ohranja avtomobil vodljivost in se pri silovitem zaviranju hitreje ustavi. Zavorni sistem ABS predstavlja serijski del vseh novejših avtomobilov.

Zavorni dodatek ABS

Kratica ABS označuje samodejno napravo za preprečevanje blokiranja koles med močnejšim zaviranjem. Z njeno pomočjo ohranja avtomobil vodljivost in se pri silovitem zaviranju hitreje ustavi. Zavorni sistem ABS predstavlja serijski del vseh novejših avtomobilov.

Zametki avtomobilskega sistem ABS (Anti-lock Braking System) izvirajo iz letalske industrije, kjer so s podobnimi sistemi preprečevali med zaviranjem letalskih koles njihovo blokiranje. Pod patent, ki je onemogočal hkratno vodenje in zaviranje letalskih koles, se je podpisal francoz Gabriel Voisin. V avtomobilsko industrijo so prvi, še povsem mehanski tovrstni sistemi vstopili v šestdesetih letih prejšnjega stoletja. Z njimi so bili opremljeni dirkalni avtomobili, kot sta bila Ferguson P99 in Jensen FF ter eksperimentalni Ford Zodiac. Večjo veljavo je dobil sistem z razvojem elektronskih komponent. Ključno vlogo sta pri tem odigrala nemški Bosch in Mercedes-Benz. Podjetji sta s skupnimi močmi predstavili leta 1978 prvi serijski sistem za preprečevanje blokiranja koles z oznako ABS. Sistem so serijsko namenili luksuznemu Mercedes-Benzu razreda S. Prednosti sistema so kmalu prepoznali ostali avtomobilski proizvajalci. Danes je ABS samoumeven.

ABS delovanje

Zavorni dodatek ABS deluje po principu nadzora in merjenja hitrosti vrtenja koles. V primeru, ko se začne med zaviranjem eno kolo vrteti počasneje od ostalih, zazna sistem njegovo blokiranje. Sistem v tem primeru nemudoma popusti tlak v zavornih komponentah blokiranega kolesa, kar sprosti vrtenje in vzpostavi ponovno vodljivost. ABS lahko ob tem intervalno zavirati na način, da je vsako izmed koles blokirano le delček sekunde, kar omogoča zaviranje z najvišjim možnim učinkom z namenom doseganja najkrajše možne zavorne poti. Avtomobil ostaja hkrati smerno stabilen in vodljiv, kar omogoča izmikanje nenadnim oviram. Vse to pomeni, da prinaša ABS za voznika veliko razbremenitev, saj lahko v kritičnih razmerah pritisne na zavorni pedal brez odlašanja, z vso silo in brez strahu, da bodo kolesa blokirala. Pri tako močnem zaviranju lahko pride le do rahlega tresenja volanskega obroča in zavornega pedala, kar spremljata rahlo pulzirajoč in ropotajoč kovinski zvok ter nemirno zaustavljanje avtomobila. A ni s tem nič narobe!

Sistemske komponente

Ključne dele zavornega sistema ABS predstavljajo: kolesna tipala za induktivni nadzor hitrosti vrtenja, elektronska krmilna enota, tlačna črpalka in elektromagnetni ali tlačni krmilni ventili za zviševanje, vzdrževanje in znižanje tlaka v posamezni veji zavornega sistema. Ključen del predstavlja krmilna enota za sprejemanje in obdelavo signalov ter nadaljnje krmiljenje ventilov, ki zmanjšujejo nedopustne razlike v hitrosti vrtenja med posameznimi kolesi. Slednje poteka v območju, ko presežejo razlike v hitrosti vrtenja posameznih koles od okvirno 8 do 35 odstotkov.

Pogoste okvare

Okvare ABS sistemov so zaradi razširjenosti sistema pogoste, a gre večinoma zaradi enostavne zasnove za lažja popravila. Najbolj pogosto prihaja do napak na tipalih, ki so ob kolesih najbolj izpostavljena fizičnim in vremenskim vplivom. Pri starejših oziroma slabše vzdrževanih avtomobilih se srečujemo z okvarami ventilov, ki jih najbolj pogosto povzroča umazanija v starem zavornem olju. V tem primeru je treba zamenjati celotno enoto skupaj s črpalko. Pri starejših sistemih pogosto odpoveduje še elektronska krmilna enota, v kateri prihaja do prekinitve stikov na kontaktnih mestih.
 

Kratica ABS označuje samodejno napravo za preprečevanje blokiranja koles med močnejšim zaviranjem. Z njeno pomočjo ohranja avtomobil vodljivost in se pri silovitem zaviranju hitreje ustavi. Zavorni sistem ABS predstavlja serijski del vseh novejših avtomobilov.

Ne spreglejte

28.5.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
7.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
28.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
1.2.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
29.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.1.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
17.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec

Prijavite se na novice in prihranite pri servisu vozila

Prijavite se na obveščanje o servisnih ugodnostih.