Varnostne zračne blazine

Sodeč po imenu bi lahko bile mehke in voljne, a je njihovo aktiviranje s pomočjo pirotehničnega sredstva hitro, glasno in zelo natančno. Zgolj tako lahko v trenutku zaščitijo premikanje teles, ki bi ob nezgodi utrpela večje poškodbe ob udarcu v dele avtomobilske notranjosti.

Varnostne zračne blazine

Sodeč po imenu bi lahko bile mehke in voljne, a je njihovo aktiviranje s pomočjo pirotehničnega sredstva hitro, glasno in zelo natančno. Zgolj tako lahko v trenutku zaščitijo premikanje teles, ki bi ob nezgodi utrpela večje poškodbe ob udarcu v dele avtomobilske notranjosti.

Leta 1953 je John Hetrick dobil prvi ameriški patent za varnostno zračno blazino. A je do trenutka, ko je Allen Breed izdelal prvi dovolj hiter ter uporaben senzor za proženje blazine, minilo 15 let. Na prvo poskusno serijo Fordovih vozil z vgrajenimi zračnimi blazinami smo nato čakali do leta 1971. Še dve leti kasneje je bil predstavljen Oldsmobile Toronado kot prvi avtomobil s serijsko voznikovo zračno blazino, ki je postala leta 1998 del obvezne opreme vsakega novega avtomobila. A ni šlo gladko! Varnostne zračne blazine so na začetku botrovale kar nekaj smrtnim žrtvam. Zaradi neuporabe varnostnega pasu se je voznik z glavo zaletel v blazino prehitro oziroma v fazi njenega polnjenja. Vse to so radikalno spremenili pri Mercedes-Benzu, kjer so združili delovanje varnostnih blazin z varnostnimi pasovi v enoten sistem. Danes štejejo zato varnostne blazine med najpomembnejše izume s področja avtomobilske varnosti, ki ob sočasni uporabi varnostnih pasov preprečijo v 75 odstotkih težje poškodbe glave in v 66 odstotkih težje poškodbe prsnega koša.

Namestitev blazin
Varnostna zračna blazina je izdelana iz prožne tkanine, ki se ob trčenju hitro napihne s pomočjo pirotehničnega sredstva v obliki eksplozije, ki deluje le enkrat. S tem prepreči, da bi se potniki poškodovali ob udarcu v dele avtomobila, kot so: volanski obroč, stekla in  armaturna plošča. Sodobna vozila vsebujejo zato različne tipe varnostnih blazin na različnih delih notranjosti, kot so: volanski obroč, armaturna  plošča pred sovoznikom, vrata, stranski deli sedežev, območje nad bočnimi stekli in pod volanskim obročem. Blazine lahko najdemo celo v zadnjih varnostnih pasovih.

Trenutek udarca
Do proženja varnostnih blazin ne prihaja ob vseh nezgodah, kot lahko vidimo v ameriških filmskih komedijah. Aktivirajo se šele pri močnejših udarcih, ki lahko povzročijo poškodbe potnikov, ne pa manjšo materialno škodo. Blazine se zato ne odprejo pri hitrostih, ki so nižje od 23 km/h, kar predstavlja možnost za pojav telesnih poškodb. Proces polnjenja zračne blazine je ob tem bliskovit. Pet milisekund po trku zazna senzor dogajanje in pošlje sprožilni signal. 25 milisekund po udarcu se začne generirati pojemek, zaradi katerega se začnejo telesa potnikov pomikati naprej. Temu primerno se začnejo polniti varnostne zračne blazine, ki se v naslednjih desetih milisekundah popolnoma napihnejo s hitrost polnjenja okoli 350 km/h. 10 milisekund kasneje se telesa dotaknejo blazin, ki se začnejo prazniti, kar zniža moč udarca. Avtomobil je s tem namenom opremljen s sistemom SRS (Supplemental Restraint System), ki meri hitrost vozila in nadzira deformacije avtomobilske karoserije. Tu velja dodati, da se ob močnem trku ne sprožijo vse blazine, temveč le tiste, ki zapolnijo prostor med potniki in delom vozila v smeri udarca. Pri čelnem trku pride le do aktivacije prednjih blazin. Stranske pa se aktivirajo le, če pride do bočnega zanašanja ali prevračanja vozila.

Ne spreglejte
Predpogoj za doseganje optimalnega delovanja varnostnih blazin predstavlja pravilno sedenje. Položaj prednjih sedežnih naslonjal mora biti dovolj pokončen. Za voznika je pomembno, da ima glavo od volanskega obroča oddaljeno vsaj 25 centimetrov, sicer tvega poškodbe in prehiter nalet v blazino. Volanski obroč mora držati na obodu, saj se blazina odpira iz sredinskega dela. Drugo plat predstavlja neoporečno stanje varnostnih zračnih blazin in spremljajoče tehnike. Po njihovem proženju jih moramo obvezno zamenjati z novimi. Enako velja za tipala, ki merijo karoserijske deformacije. Ob proženju varnostnih blazin prihaja še do poškodb drugih delov notranjosti, kjer lahko popravila zaupamo le ustrezno usposobljenim serviserjem. Za povrh imajo varnostne blazine rok uporabe. Po desetih letih jih je priporočljivo zamenjati, saj lahko njihovo delovanje zataji. Celoten sistem varnostnih zračnih blazin je posledično opremljen s sistemom za samodejno testiranje, ki se izvede ob vsakem zagonu motorja. Takrat se prižge kontrolna lučka SRS. Če se po nekaj sekundah ne izklopi, pomeni, da je delovanje sistema zaradi napake na krmilni enoti, tipalih ali drugih komponentah onemogočeno ali omejeno. V tem primeru je obisk servisne delavnice nujen! Varnostna zaščita potnikov je namreč optimalna le v primeru popolne funkcionalnosti vseh varnostnih blazin, pasov in s tem povezanih sistemov!

Varnostna zračna blazina lahko optimalno varuje telo le ob hkrati uporabi varnostnega pasu.

Sodeč po imenu bi lahko bile mehke in voljne, a je njihovo aktiviranje s pomočjo pirotehničnega sredstva hitro, glasno in zelo natančno. Zgolj tako lahko v trenutku zaščitijo premikanje teles, ki bi ob nezgodi utrpela večje poškodbe ob udarcu v dele avtomobilske notranjosti.

Ne spreglejte

28.5.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
7.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
28.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
1.2.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
29.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.1.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
17.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec

Prijavite se na novice in prihranite pri servisu vozila

Prijavite se na obveščanje o servisnih ugodnostih.