Hibridni, električni, dizelski ali bencinski pogon?

Dilema ja več kot očitna in vedno bolj aktualna. Če smo pred desetletjem razmišljali le o izbiri med dizelskim in bencinskim motorjem, sta danes vse bolj aktualni še dve alternativi, ki bosta v prihodnosti prodajno rasli zlasti na račun nižjega povpraševanja po klasičnih pogonih.

Hibridni, električni, dizelski ali bencinski pogon?

Dilema ja več kot očitna in vedno bolj aktualna. Če smo pred desetletjem razmišljali le o izbiri med dizelskim in bencinskim motorjem, sta danes vse bolj aktualni še dve alternativi, ki bosta v prihodnosti prodajno rasli zlasti na račun nižjega povpraševanja po klasičnih pogonih.

Pri nakupu novega jeklenega konjička se marsikdo sprašuje, kakšen motor naj ga poganja? Današnja izbira je precej širša od tiste, s katero smo se ubadali pred leti. Poleg bencinskega in dizelskega stroja predstavljata logično izbiro še električni in hibridni pogon, kjer ne gre več za eksotiko, po kateri posegajo le navdušenci. Pred dokončno odločitvijo moramo zato postaviti na tehtnico vse prednosti in slabosti posameznih agregatov in pozabiti na stare »dogme« o lastnostih enih in drugih. 

Tehnični ustroj motorjev se je namreč v zadnjih letih opazno spremenil in izbrisal številne razlike na področju zmogljivosti in ekonomije. Pri bencinskih motorjih smo vstopili v dobo turbo polnilnikov in neposrednega vbrizga goriva, s katerimi so se »Ottovi« stroji po ekonomiki zelo približali dizelskim. Za povrh igrajo vse bolj pomembno vlogo v prodajni ponudbi mestno zelo učinkoviti hibridni pogoni, kjer gre za kombinacijo klasičnega in električnega motorja. Še bolj puristični so električni pogoni, s katerimi se srečujemo v manjših mestnih avtomobilih in celo velikih limuzinah. Kaj so torej ključne lastnosti posameznih motorjev in kakšnega izbrati glede na potrebe in pričakovanja?

Bencinski pogon
Za tovrsten motor se velja odločiti v primeru avtomobila nižjega ali nižjega srednjega razreda, s katerim ne prevozimo na letnem nivoju več kot 20.000 kilometrov. Novodobni bencinski motorji, ki so večinoma opremljeni s turbo polnilnikom, so v tovrstnem smislu rabe na krajših razdaljah najbolj ekonomični in vozniško prijetni. Njihovo ogrevanje na delovno temperaturo je hitrejše kot pri dizelskih bratih, sistem čiščenja izpušnih plinov ni tako zapleten. Dizli potrebujejo za pravilno delovanje daljše vožnje brez prekinitev, v nasprotnem primeru prihaja do mašenja njihovih filtrov za trde delce in oteženega delovanja. Bencinski motorji so hkrati tišji in glede vzdrževanja cenejši.

Dizelski pogon
Dizelski stroji so v primerjavi z bencinskimi glasnejši in načeloma servisno dražji. Njihov nakup je najbolj primeren, če jih uporabljamo za daljše vožnje oziroma v primerih, ko letno prevozimo z avtomobilom vsaj 20.000 kilometrov. Njihova izbira je najbolj smiselna pri nakupu večjih športnih terenskih avtomobilov, večjih karavanov, limuzin in dostavnih vozil, s katerimi se pogosto vozimo na daljših relacijah, na katerih porabijo manj goriva kot njihovi podobno zmogljivi bencinski sorodniki. A velja ponovno izpostaviti: dizli niso optimalni za kratke vožnje! Pri tovrstni uporabi se pogosto srečujemo z oteženim delovanjem, ki je povezano z mašenjem filtra trdih delcev in dragimi popravili. Se pa dizli poleg nižje porabe goriva postavljajo v primerjavi z bencinskimi z višjo zalogo navora. Zaradi tega delujejo bolj prožno in lažje prenašajo večje obremenitve, kot je vleka prikolice. Pri primerjavi dizel-bencin ne gre spregledati niti padca vrednosti pri rabljenem vozilu, ki je načeloma pri dizlih nižji. 

Hibridni pogon
Pri hibridnih vozilih, kjer gre za združitev bencinskega ali dizelskega motorja z elektromotorjem, poznamo več aplikacij. Ključne so: običajni hibrid, priključni plug-in hibrid in hibrid, kjer bencinski ali dizelski motor ne poganjata avtomobila, ampak generirata elektriko za elektromotor. Navaden hibrid ima bencinski ali dizelski motor in elektromotor ter baterijski sklop, ki se polni med zaustavljanjem, zaviranjem in vožnjo po klancu. Ker je v tem primeru baterijski sklop relativno majhen in nima velike energijske kapacitete, deluje električni pogon le do določene hitrosti in kot pomoč za lažje speljevanje in pospeševanje. Priključni hibrid ima zmogljivejšo baterijo, ki jo lahko dodatno napolnimo s priključkom na električno omrežje. Takšen hibrid lahko deluje kot električen avtomobil, kjer se motor z notranjim izgorevanjem vklopi le po potrebi oziroma takrat, ko je baterija izpraznjena. Temu primerno pridejo do izraza nekateri hibridi predvsem v mestnem okolju, kjer lahko dosegamo nižjo porabo kot pri podobno dragih dizelsko gnanih avtomobilih. Je pa tovrsten pogon konstrukcijsko zahtevnejši in bolj omejen z življenjsko dobo baterijskega sklopa.

Električni pogon
Največji izziv predstavlja pri električnih avtomobilih doseg, ki je omejen z velikostjo in maso baterijskega sklopa. Prodaja električnih vozil je zato marsikje omejena s številom polnilnih točk. Najbolj pogosto videvamo električna vozila predvsem v mestnem in primestnem okolju. Daljša potovanja zahtevajo več logistične priprave in iskanja nezasedenih polnilnih postaj. Ob tem velja opozoriti še na udobje, kjer lahko voznik električnega vozila z manj izrazitim gretjem ali hlajenjem privarčuje precej energije. Vse prej kot zanemarljiva je tudi nakupna cena, kjer veljajo električni avtomobili kljub različnim subvencijam za relativno draga prevozna sredstva. Je pa električni pogon v smislu ekologije najmanj oporečen in glede na količino porabljene energije na prevoženo razdaljo najbolj optimalen.
 

Dilema ja več kot očitna in vedno bolj aktualna. Če smo pred desetletjem razmišljali le o izbiri med dizelskim in bencinskim motorjem, sta danes vse bolj aktualni še dve alternativi, ki bosta v prihodnosti prodajno rasli zlasti na račun nižjega povpraševanja po klasičnih pogonih.

Ne spreglejte

28.5.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
7.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
28.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
1.2.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
29.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.1.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
17.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec

Prijavite se na novice in prihranite pri servisu vozila

Prijavite se na obveščanje o servisnih ugodnostih.