Avtomobilski akumulator

Ključen del vsakega avtomobila predstavlja baterija oziroma akumulator. Z njegovo pomočjo poteka zagon motorja in oskrba električnih porabnikov.

Avtomobilski akumulator

Ključen del vsakega avtomobila predstavlja baterija oziroma akumulator. Z njegovo pomočjo poteka zagon motorja in oskrba električnih porabnikov.

Z izumom svinčene baterije, pod katerega se je leta 1859 podpisal Gaston Plante, je nastal eden izmed temeljev mobilnosti. Sodobni avtomobili so namreč izjemni potrošniki električne energije, ki se večinoma shranjuje v 12-voltnih akumulatorjih s šestimi medsebojno povezanimi elektrolitskimi celicami. Nekateri novejši avtomobili imajo lahko celo dva akumulatorja, kjer skrbi eden za zagon in drugi za oskrbo porabnikov. Teh ni malo, naj gre za svetila, motorje za pomik stekel ali sedežev, grelnike sedežev, klimatizacijo, varnostne naprave ali zabavi namenjene naprave, kot je avdio sistem.

Ciklično obremenjevanje
Vsi ti sistemi neumorno praznijo akumulator, avtomobilski motor pa ga prek alternatorja polni z električno energijo. Ciklično praznjenje in polnjenje prinaša s časoma posledice, ki omejujejo življenjsko dobo akumulatorja na štiri do pet let. Pomembno vlogo predstavljajo v delovanju akumulatorja še ekstremne vremenske razmere. Pri visokih in zelo nizkih temperaturah se zaradi upočasnjenih kemičnih reakcij polni akumulator počasneje, njegove zmogljivosti pa so manjše. Za povrh se pozimi poveča poraba energije za zagon motorja. Dodatno zagato predstavlja visoka vlaga, ki jo povzročijo meglene jesenske in spomladanske noči ter deževna obdobja. Vlaga pospeši pojav plazečih tokov, ki samodejno praznijo akumulator. V takšnih primerih alternator težko povsem napolni akumulator na krajših vožnjah.

Kdaj rabite novega?
Zaradi tega je modro, da vam občasno preveri moč akumulatorja serviser. Če je akumulator poln, meri njegova napetost najmanj 12,65 V. Polovično napolnjen dosega 12,24 V, skoraj prazen je pri 11,89 V. Če merilna naprava kaže manj kot 11 V, je treba akumulator zamenjati. Pri starejših modelih akumulatorjev s čepi za dolivanje tekočine lahko stanje preverimo še z indikatorjem kislinske gostote. Če dosega gostota od 1,28 g/ml do 1,25 g/ml, je akumulator poln. Pri 1,24 g/ml do 1,20 g/ml ni dovolj napolnjen, pri 1,19 g/ml je izpraznjen in ga je treba zamenjati. V tem primeru je tok tako nizek, da ne zagotavlja ustrezne moči za zagon motorja. Je pa res, da ni zagata vedno v akumulatorju. Težave lahko povzroča še slabo polnjenje, kjer je treba preveriti pravilno delovanje alternatorja.

Nakup novega
V avtomobil je smiselno vgraditi akumulator, ki ustreza originalu. Le takšen je optimalno prilagojen uporabnikom in alternatorju. V primeru vgradnje šibkejšega akumulatorja imamo v vremensko zahtevnejših okoliščinah težave s hladnim zagonom motorja. Šibkejši akumulator ne zagotavlja niti dovolj visokega toka za oskrbo vseh električnih porabnikov, zaradi česar so lahko ogrožene varnostne funkcije. Življenjska doba tako obremenjenega akumulatorja je zaradi večje ciklične obremenitve krajša. V avtomobilih s sistemom start-stop se lahko pojavijo še težave z izklapljanjem in vklapljanjem motorja. Pri vgradnji močnejšega akumulatorja imamo drugačne težave. Akumulator se le stežka napolni do konca in hira.

Preventivno vzdrževanje
Večino modernih akumulatorjev ni treba vzdrževati v smislu nekoč potrebnega dolivanja destilirane vode. Je pa smiselno pri vseh akumulatorjih skrbeti za nego zunanjih površin. S tem preprečujemo pojav plazečih tokov, ki znižujejo kapaciteto električne energije. Občasno čiščenje površine akumulatorja z antistatično krpo je več kot dobrodošlo. Prav tako velja s priključkov odstraniti umazanijo in ju namazati s posebnim mazivom. Pri starejših akumulatorji je treba občasno odviti še čepe in preveriti raven elektrolita. Če je raven nizka, moramo doliti destilirano vodo, ki prepreči izsušitev in korozijo akumulatorskih plošč.

Polnjenje akumulatorja
Verjetno se vam je zgodilo! Naj bo to med hitenjem v službo, na poti v šolo ali na sestanek. Vstopite v avto, obrnete ključ in ne zgodi se nič. V najslabšem primeru ne zagorijo niti kontrolne lučke na armaturni plošči, v boljšem zaganjač medlo zastoka. V teh primerih gre predvsem za izpraznjen ali iztrošen akumulator. Večinoma je dovolj, da pozabite izklopiti luči. V tem primeru si pomagate z zagonskimi kabli, kjer ste zelo pozorni na pravilen priklop. V nasprotnem primeru lahko pride do nevarnega iskrenja ali dragih okvar elektronskih komponent. Najprej povežete z električnim kablom pozitivni (+) priključek zdravega akumulatorja s pozitivnim praznega. Šele nato povežite negativni priključek (-) polnega akumulatorja z blokom motorja oziroma temu namenjeno pritrdilno sponko za priklop negativnega pola na drugem vozilu. V primeru uporabe polnilca je postopek enak. Odklop kablov izvedete v obratnem vrstnem redu! Pri tem ste pozorni, da kabel ne zdrsne v območje ventilatorja ali klinastega jermena. Z vozilom, ki je imelo izpraznjen akumulator, prevozite daljšo pot, da se ta spet napolni. Če se težave ponavljajo, obiščite servisni center, kjer vam bodo glede na stanje akumulatorja in alternatorja predlagali nakup nove avtomobilske baterije oziroma odpravili vzrok slabega polnjenja.

Ključni del vsakega akumulatorja predstavljajo medsebojno povezane elektrolitske celice, v katerih se hrani električna energija s pomočjo kemičnih procesov.

Ključen del vsakega avtomobila predstavlja baterija oziroma akumulator. Z njegovo pomočjo poteka zagon motorja in oskrba električnih porabnikov.

Ne spreglejte

28.5.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
7.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
28.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.2.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
1.2.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
29.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec
19.1.2018
Avtor: Roland Stepan dipl.ing.str.
17.1.2018
Avtor: Bruno Kuzmin, svetovalec

Prijavite se na novice in prihranite pri servisu vozila

Prijavite se na obveščanje o servisnih ugodnostih.